Om Rykk

Øvelsen går ut på å løfte stangen fra gulvet og over hodet i en kontinuerlig bevegelse. Grepet på stangen er oftest bredt, og løfteren må derfor starte løftet med bøyde knær og hofter. 

Fra denne stillingen retter utøveren ut kroppen, og akse​lerere hastigheten på stangen. Gjennom hele bevegelsen skal ryggen være rett og stabilisert. Utøveren må gjerne sette seg under stangen i en dypt knebøyposisjon for å fange den. ​Stangen låses på strake armer over hodet. 

Etter at utøveren har reist seg opp fra sittestillingen må han/hun stå med stangen over hodet, og vise kontroll for å få løftet godkjent. Løfteren får signal fra dommerne når løftet er bedømt, slik at stangen kan settes ned.​

  
  
Beskrivelse
  
  
  
  
Rykkhttp://vektlofter.klubb-default.idrettsforbundet.no:8000/Tiles/rykk.png
http://vektlofter.klubb-default.idrettsforbundet.no:8000/omvektlofting/Sider/Rykk.aspxNavigasjon på siden
Støthttp://vektlofter.klubb-default.idrettsforbundet.no:8000/Tiles/stot.png
http://vektlofter.klubb-default.idrettsforbundet.no:8000/omvektlofting/Sider/Stot.aspxNavigasjon på siden
5-kamphttp://vektlofter.klubb-default.idrettsforbundet.no:8000/Tiles/femkamp.png
http://vektlofter.klubb-default.idrettsforbundet.no:8000/omvektlofting/Sider/5-Kamp.aspxNavigasjon på siden
Konkurransereglerhttp://vektlofter.klubb-default.idrettsforbundet.no:8000/Tiles/konkurranseregler.png
http://vektlofter.klubb-default.idrettsforbundet.no:8000/omvektlofting/Sider/Konkurranseregler.aspxNavigasjon på siden